Reportage
Isuzu D-Max kör ner för en ramp mot vattnet – en bro skymtar i bakgrunden, inramad av naturen.

Reportage

Menhammar Gård

Hur Isuzu blev störst på pickup-marknaden i Sverige

Isuzu har gått från att vara en uppstickare till att idag vara störst på pickupmarknaden i Sverige – mycket tack vare ett tydligt fokus på kvalitet, hållbarhet och kundanpassade.

Enterprise Magazine

Hur Isuzu blev störst på pickup-marknaden i Sverige

Isuzu har gått från att vara en uppstickare till att idag vara störst på pickupmarknaden i Sverige – mycket tack vare ett tydligt fokus på kvalitet, hållbarhet och kundanpassade lösningar.
 
Med D-Max i centrum, låga driftkostnader och ett växande återförsäljarnät i hela landet har varumärket vuxit kraftigt, särskilt bland företagskunder som efterfrågar robusta och driftsäkra fordon.

Nu tar Isuzu nästa steg och lanserar en helelektrisk pickup, ett viktigt komplement till det befintliga modellutbudet med dieselalternativ och CNG-lösning. Nya elpickupen riktar sig till kunder som söker utsläppsfria transportlösningar utan att kompromissa med kapacitet och funktion, samtidigt som Isuzus kärnvärden står fast: funktionalitet, pålitlighet och styrka i alla lägen.

 

Publicerad i Enterprise Magazine 2025-10-27
Läs hela artikeln på Enterprise Magazine

Peter Esse Testar

ISUZU D-Max BEV

Bilen ger verkligen en känsla av att klara det mesta. Efter att ha kört i terrängen kan jag säga att det stämmer till hundra procent – den tog sig upp för alla backar.
Visst, 130 kW är inte mycket i elbilssammanhang, men den levererar precis där det behövs.
Och den drar sina 3,5 ton på BE-körkort – mina vänner, det är bra grejer!

 

Peter Esse kör i terräng

ISUZU D-Max BEV

I denna video får vi följa med teknikprofilen Peter Esse när han testkör Isuzus nya eldrivna pickup, eller som han uttrycker det: "Det här är inte bara en elektrifierad version, det är en elpickup byggd för att vara just elpickup." Peter Esse beskriver körkänslan som "förvånansvärt tyst och bekväm" med "lätt styrning och riktigt mjuk fjädring." Samtidigt säger han: "Det här är ett fordon för de som behöver ta sig ut i skogen, till byggarbetsplatsen eller andra miljöer där man kräver framkomlighet." I videon intervjuas även Magnus Wallenrodd från Isuzu Sverige om varför D-Max BEV väcker stort intresse: "D-Max är Sveriges mest sålda pickup - två, kanske tre år i rad. Och nu elektrifieras den som ett naturligt steg för att möta nya krav."

Jaktmarker & Fiskevatten testas Isuzu D-Max AT37

Isuzu D-Max AT37 i test – ur Jaktmarker & Fiskevattens perspektiv

I nummer 5 (2025) av Jaktmarker & Fiskevatten testas Isuzu D-Max AT37 – en pickup som byggts om av Arctic Trucks för att klara extrema förhållanden. Bilen har 37-tums grovmönstrade däck, hög markfrigång och kraftig ramkonstruktion, klarar sig genom både lera och vattenfyllda vägar.
Testföraren säger: "Trots däckens storlek och bilens höjd, känns den förvånansvärt smidig". Bilen har i testet försetts med hundkåpa, takplattform, reservhjul och extraljus. Vidare skriver testföraren: "Första gången jag slog på helljuset (med tillhörande extraljus) skrek jag högt av förvåning – det var som ett rymdskepp var på väg att landa."
Det nämns även att nya Isuzu D-Max kan utrustas med ett CNG-paket för att köras på biogas. I kombination med HVO100 gör detta att bilen kan registreras som miljöfordon, utan att påverka motorns funktion. 

Publicerad 2025-06-18
Läs hela artikeln i Jaktmarker & Fiskevatten